Главная Обратная связь

Дисциплины:

Архитектура (936)
Биология (6393)
География (744)
История (25)
Компьютеры (1497)
Кулинария (2184)
Культура (3938)
Литература (5778)
Математика (5918)
Медицина (9278)
Механика (2776)
Образование (13883)
Политика (26404)
Правоведение (321)
Психология (56518)
Религия (1833)
Социология (23400)
Спорт (2350)
Строительство (17942)
Технология (5741)
Транспорт (14634)
Физика (1043)
Философия (440)
Финансы (17336)
Химия (4931)
Экология (6055)
Экономика (9200)
Электроника (7621)






Асноуные падыходы да вывучэння гисторыи. Перыядызацыя гисторыи Беларуси. 2 часть



10. Эвалюцыя дзяржаўна-палітычнага ладу і заканадаўства Вялікага княства Літоўскага.

ВКЛ представляло собой монархию во главе с великим князем. Великий князь командовал вооруж. силами, от его имени издавались законодат. акты и вершился суд. В его ведении были дипломатич. отношения с друг. странами, объявление войны и мира. Он назначал на гос. должности и распоряжался госимуществом.

Судебная система: 1.великокняжеский суд – высшая судебная инстанция

2. суды панов-рады и сойма (в 1401 г. начал действовать новый орган гос. власти – общий сейм, на его заседаниях могла присутствовать вся шляхта.) Сначала рада имеет только функцию советчиков, а с конца 15в. приобретает и законодат. власть. Сейм ВКЛ как сословно-представительный орган окончательно сформировался именно в XVI в. В него входили представители шляхты, избираемые ежегодно от каждого повета по одному человеку.

3. 1581 трибунал ВКЛ. 1565г. – проведена судебная реформа – были созданы сословные и всесословные суды:

1) земский – рассматривал общественные иски шляхты

2) замковый – рассматривал криминальные дела и был всесословным

3) подкоморский – рассматривал земельные споры землевладельцев

4) войтовско-лавничий – существовал в городах с Магдебургским правом

Сойм, как законодательный орган, берет начало с древнейших вечевых собраний, которые при феодализме превратились в сословно-представительные органы. Кроме того, соймом назывались и другие собрания, например, собрание жителей города. Порядок созыва и работы сойма до XVI в. регулировался не законами, а обычным правом. Решения на сойме принимались государем и радой.

Функции исполнительной власти осуществляли: канцлер, хранивший государственную печать и заведовавший центральной канцелярией; гетман, который в отсутствие великого князя командовал армией во время войны; земский, ведавший государственной казной.

К высшим служебным особам относился маршалок. Он следил за сохранением порядка и этикета при дворе великого князя, объявлял решения государя, сойма и рады, осуществлял правосудие в отношении особ, виновных в преступлении.

Во главе местной власти в воеводствах стоял воевода. Его заместителями были каштелян, который командовал военными подразделениями, а также подвоевода, заведовавший канцелярией. В поветах во главе администрации стоял староста, в городах – войт.

В XVI в. интенсивно развивается госаппарат: усложняется структура, увеличивается численность, происходит централизация. Именно во 2 половине XVIв. завершается процесс правового закрепления основных звеньев госаппарата.



Военнообязанными были все мужчины, которые имели в собственности землю. Со своих земельных владений шляхтич должен был выставлять вооруженного и обученного ратника: одного от восьми служб (одна служба – примерно два крестьянских хозяйства).

Вывод: В гос. строе ВКЛ, составной частью которого являлась и Беларусь, произошли значительные изменения под воздействием объективных и субъективных причин. Завершился процесс складывания территории государства, унификации его администрат.-территориальн. деления в результате проведенной в 1564-1566 гг. администрат. реформы, что в итоге привело к окончательному оформлению централизов. гос-ва. Вся территория гос-ва была разделена на 13 воеводств, которые в свою очередь делились на поветы.

11. Сацыяльна-эканамічнае развіццё беларускіх зямель у складзе Вялікага княства Літоўскага ў другой палове XIII – першай палове XVI стст

В 13-пер пол 16 в на терр Белоруссии продолжается формирование феодальных отношений. С/х работой занимается большая часть населения. Гл. занятия людей: земледелие, животноводство, ремесло, охота, рыболовство. С/х было натуральным. Сельский двор называли –дым, что обозначало семью и её собственность. Значительную роль в сельской жизни играла община. Она организовывала крестьянское землепользование и выплату феодальной ренты. Управляли общиной старцы и десятские, которые выбирались самой общиной. За пользование землей крестьяне выплачивали ряд повинностей. Крестьяне делились в зависимости от повинности на тяглых, осадных, огородников и слуг; по степени феодальной зависимости на пахотных, непахотных и челядь. Главным владельцем земли в ВКЛ являлся князь. Земли делились на гос-венные и частные. В 16 веке 1/3 населения проживала на гос-венных землях(восток ВКЛ), на западе- частные земли. Мелкие землевладельцы как правило служили у князя .Их стали называть шляхтой, а крупные землевладельцы-паны, магнаты. Некоторые из них были князьями, другие получали землю за военную гос службу.



Развитие ремесла и торговли.

В 13-17в в ВКЛ начинается бурное развитие ремесла. Наиб значительные ремесло- обработка металла(болотная руда).Самые распространенные виды ремесел: ювелирное, обработка дерева, гончарное, выделка шкур, пивоварение. Во второй пол 16в >100 ремесел, в пер пол 17в-200.Для защиты своих интересов ремесленники объединялись в цеха(объед ремесленников одной или неск. смежных специальностей). Торговля.

Купцы создавали свои объединения- братства или гильдии. Налаживалась постоянная торговля в городах: 1-2 раза в неделю торги, 1-3 раза в год ярмарки. Развивалась и зарубежная торговля: экспорт-зерно, сало, воск, лес, шкуры, меха, пепел, лен; импорт- железо, медь, олово, драг. металлы, вина, дорогие ткани, соль. Всего в сер 17в в ВКЛ было 757 городов и местечек из них 467 на нашей терр. Большинство из них принадлежало князю, остальные- частные. В некоторых городах :часть города принадлежала магнату, часть- князю.80% населения городов ВКЛ –белорусы, затем литовцы и поляки. В веке появляются евреи и татары. По мере роста городов, росло стремление получить независимую от павета или волости систему управления. Такая система самоуправления регламентировалась в то время нормами магдебургского права. Суть- освобождение горожан от подсудности и власти князя, чиновников, наместников, феодалов, старост, воевод. Первым такое право получил немецкий город Магдебург в 13 веке. В ВКЛ- Брест(1390), Гродно(1391), Слуцк, Минск(14-?99).

12. Асноўныя напрамкі ўнутранай і знешняй палітыкі Вялікага княства Літоўскага ў другой палове XIII – першай палове XVI стст.

Асаблiвасцю утварэння Беларуска-Лiтоускай з'яуляецца перавага палiтычных прычын над эканамiчнымi- неабходнасць барацьбы са знешняй небяспекай ( з захаду ад нямецкiх рыцарскiх ордэнау i з усходу ад Залатой Арды).

Князь Мiндоуг у 1252 годзе каранавауся i прыняу тытул у сваей рэзiдэнцыi у Наваградку. Пачынаючы з Мiндоуга ВКЛ праводзiць актыуную знешнюю палiтыку.

У 1262 годзе Мiндоуг з Аляксандрам Неускiм прыняу удзел у паходзе супраць крыжакоу. Крыжакам тады не удалося пранiкнуць у землi сярэдняга цячэння Заходняй Дзвiны. У 1213 годзе Мiндоуг загiнуу у вынiку змовы варожых яму лiтоускiх князей. Вялiкiм кня-

зем абвяшчае сябе жэмайцкi князь Трайнат. Ен распаусюдзiу сваю уладу на Гарадню i

амаль на усю Чорную Русь.У канцы XIII ст.вялiкiм князем стау Вiцень.Пасля смерцi Вiценя трон заняу яго брат Гедымiн. Палiтыка Гедымiна была накiравана на далейшае унутранае i знешняе умацаванне ВКЛ i пашырэнне яго тэрыторыi. У перыяд з XIII да пачатку XIV ст. у склад ВКЛ актыуна уключаюцца новыя терыторыi: Полацкае i Вiцебскае, Менскага княствы ,Турауская зямля .Пад час княжання Альгерда Гедымiнавiча улада лiтоускiх князеу была пашырана на Берасцейскую i Гародзенскую зямлю. Таксама быу далучаны Гомель, Мсцiслаускае княства. Альгерд праводзiу актыуную Усходнюю палiтыку.Разам з тым ён паспяхова змагауся з крыжакамi. У 1348 годзе на рацэ Стрэва палкамi зБярэсця,Вiцебска,Полацка,Смаленска былi разгромлены крыжакi. Пасля смерцi

Альгерда вялiкiм князем стау яго сын Ягайла (1377 г.). У гады княжэння Ягайлы узмацнiуся нацiск крыжакоу .У вынiку- заключэнне у 1385 годзе у замку Крэва вунii ВКЛ i Польшчы. Ягайла быу абраны польскiм каралём. З 1392 па 1430 гады князем стау Вiтаут .Пры Вiтауце ВКЛ дасягнула найбольшай магутнасцi i памерау. Уключэнне у склад ВКЛ паудневай Падолii дало выхад у Чорнае мора. Унiя з Польшчай, нягледзячы

на складаныя ўнутраныя вынiкi, умацавала мiжнародныя пазiцыi княства. Галоўным ворагам, з якiм ВКЛ даводзiлася весцi напружаную барацьбу, былi Тэўтонскi i Лiвонскi ордэны. У 1409 г. пачалася «вялiкая вайна» з Тэўтонскiм ордэнам. Вырашальны ўдар быў нанесены крыжакам у бiтве пад Грунвальдам (1410), i нямецкая агрэсiя была спынена.У XIV-XV стст. працягвалiся набегi татар на тэрыторыю ВКЛ. Значнай падзеяй у барацьбе з iмi быў разгром Альгердам мангола-татар на р.Сiнiя Воды. У 1455 г. атрады мангола-татар былi разбiты войскамi кiеўскага князя Сямена Алелькавiча. На гэтым набегi Арды на тэрыторыю ВКЛ практычна спынiлiся. З другой паловы XV ст. у знешняй палiтыцы ВКЛ паўстае пытанне ўзаемаадносiн з мацнеючым суседам на поўднi - Крымскiм ханствам.

Першапачаткова адносiны былi добрыя, але калi ханам стаў Менглi-Гiрэй, ён па дамоўленасцi з Масквой пайшоў вайной на Кiеўскiя землi, узяў Кiеў. У 1527 г. лiтоўскiмi, беларускiмi i ўкраiнскiмi атрадамi было нанесена паражэнне крымскiм татарам пад Каневам на Ўкраiне. З гэтага моманту яны ўжо не пагражалi ВКЛ. З канца XV ст. абвастрылiся адносiны памiж ВКЛ i Рускай дзяржавай. Прычыны - завяршэнне палiтычнага аб`яднання Паўночна-Усходняй Русi пад уладай Масквы. Беларускiя феадалы iмкнулiся да пераходу пад уладу Масквы.

Такiм чынам, знешняя палiтыка ВКЛ была складанай i супярэчлiвай, прыярытэты ў ей мянялiся. У XIV-XV стст у канцы XV-XVI стст. - галоўным напрамкам знешнепалiтычнай дзейнасцi ВКЛ сталi адносiны з маскоўскай дзяржавай. Страта 1/4 тэрыторыi ВКЛ у гэтай барацьбе сведчыла пра значнае аслабленне ВКЛ i неабходнасцi больш цеснага саюзу з Польшай.

13. Вытокі беларускага этнасу. Культура беларускіх зямель ў другой палове XIII – першай палове XVI стст.

Уключ. зах.рус. зямель у склад ВКЛ супадае з працягам прац. фармірав. народнасці. Народн. – гіст. сфарміравауш. супольнасць людзей, для я-й характ. адзіная мова, тэрыт., пануючы эканам. лад (натур. гасп.), псіхічны склад, культ. і этнічн. самасвяд.. Народн., я-я толькі пачынае фармірав., назыв. протанародн.. Бел. народн. фармірав. і існавала у 12-19 ст.. Народн., як этн. супольн. папярэжвалі такія суп., як род і племя. Народн. характ. для рабаулад. і феад. грамадства. Як толькі у нетрах феад. з’яул. парасткі капіталізма (на Бел. апош. трэць 18 ст.), пачын. працэс ператвар. феад. народн. у бурж. нацыю. Нацыя – непазбежны прадукт і форма развіцця бурж. грам..Нацыі захоуваюцца і ва умовах сацыяліст. фарвацыі. Пачатак фармірав. бел., рус.,укр. трэба шукаць у тыя часы, калі пачалос масавае рассяленне славян, іх узаемдз. з мясц. этнасамі, асіміліраванне славянамі мясц. насельн. Славяне, я-я рассяліліся на тэрыт. суч. Бел., перамяшаліся з балтамі. Там, дзе сфарміруецца рус. народн., слав. змешв. з вугра-фінскім насельн., а там, дзе укр. народн. – з угорскім насельн.. Але гэта яшчэ былі слав. этн. супольн. крывіч., дрыгавіч., радзім., паалян, драулян, вяцічау і інш.. Гэтыя этн. суп. у межах Кіеу.Русі аб’ядналіся і утвар. Старажытнарус. народн.. Пасля расп. КР у ХІ-ХІІ ст. распал. стар.рус. народн. Прыкл. з ХІІ ст. пачын. працэс фармірав. бел., рус., і укр. народн.. Гэты працэс заняу перыяд феад. раздробл. (ХІІ-ХІІІ ст.), перыяд знаходж. бел. зямель у складзе ВКЛ (2-я пал ХІІІ – 1-я пал 16 ст.) і перыяд знаходж. бел. ямель у складзе РП. (2-я пал. 16 – кан. 18 ст.) і нават перыяд знах.Бел. у складзе РІмп (кан. 18 – пач. 19 ст.). У 13-16 ст. адзін. дзярж. кіраун. і вярх. улада садзейніч. больш цесным паліт., эканам. і этн. сувязям паміж княствамі, паветамі і воласцямі ВКЛ. Паступ. фармір. этн. бел. тэрыт. – агульн. рысы гасп. дзейн., аднольк. бытав. культ., аг. рысы у абрад. і звыч., у маст. творч. Фарміруецца адзіная стар.бел. мова. Для яе характ. дзеканне, цеканне, цв. “р”, аканне і яканне і г.д.. Гэта мова пат. станов. афіц. мовай дзярж. дакументау. Яшчэ адна прыкм. народн. – этн. самасвяд. – фармір. больш склад. і доуга. Яна з’яул. тады, калі народ пачынае аддзяляць сябе ад інш. народау. У перыяд ВКЛ бел. адрознівалі сябе ад літ. і палякау, бо яны размаул. на чужой мове і насаджвалі на бел. землях катал. веру. Значна пазней бел. народ адрознівае сябе ад рус. нар. Аг. паліт. і экан. склад зах.рус. княствау у складзеВКЛ, адзіная рэліг., мова продкау, аг. культ. – усе гэта прыв. да таго, што насельн. бел. тэрыт. ВКЛ доуга назыв. сябе рускім. Паняцце “праваслауны” атаесамлівалася з паняццем “рускі”. Вось чаму этн. самасвяд. у бел. сфарміравалася значна пазней за інш. прыкметы народнасці. Таксама фармір. адзіная культура.

Беларуская культура другой паловы XIII – першай паловы XVI ст. развівалася на аснове засвойвання багатых традыцый высокаразвітых візантыйскай і старажытнарускай культур, пад уздзеяннем мясцовых умоў.У другой палове XIII – першай палове XVI ст. паралельна з працэсамі стварэння беларускай арыгінальнай літаратуры ішло развіццё старабеларускай літаратурнай мовы.З усіх жанраў беларускай літаратуры перыяду яе станаўлення найбольш дынамічна развіваліся летапісы.У другой палове XVI ст. летапісы сталі паволі адміраць, уступаючы месца іншым гістарычным жанрам.У канцы XV – пачатку XVI ст. складаліся перадумовы Рэнесанса на Беларусі: рост гарадоў, фарміраванне беларускай народнасці, ажыўленне грамадска-палітычнай дзейнасці і нацыянальна-класавай барацьбы.Прадстаўніком рэнесансавай культуры на Беларусі быў першадрукар, гуманіст і асветнік Францыск Скарына (каля 1490 г. – каля 1551 г.). У Празе Ф. Скарына пры дапамозе заможных віленскіх і полацкіх мяшчан заснаваў друкарню. 6 жніўня 1517 г. выйшла з друку першая кніга “Псалтыр”. Першадрукар выдаў пераважную частку Старого Запавету Бібліі, прычым выбраў найбольш важныя кнігі. Выдатным дзеячам беларускай культуры быў паэт-гуманіст, прадстаўнік новалацінскай літаратурнай школы М. Гусоўскі. Нарадзіўся будучы паэт у сям’і вялікакняскага лоўчага і атрымаў адукацыю ў Вільні, Польшчы, Італіі.На працэс станаўлення і развіцця беларускай архітэктуры і выяўленчага мастацтва значна паўплывалі старажытнарускія традыцыі, а таксама лепшыя дасягненні архітэктуры і мастацтва заходнееўрапейскіх краін.Готыка на Беларусі была прадстаўлена шматлікімі абарончымі збудаваннямі – замкамі, якія адначасова з’яўляліся адмістрацыйнымі, палітычнымі, эканамічнымі і культурнымі цэнтрамі. Мураваныя замкі пачалі будавацца ў першай палове XVI ст.У сувязі з пашырэннем каталіцызму на ўсёй тэрыторыі Беларусі пачалося будаўніцтва касцёлаў.У культавай архітэктуры канца XV – першай паловы XVI ст. з’яўляецца новы тып пабудоў – інкастэляваныя храмы, прыстасаваныя да абароны.У выяўленчым мастацтве Беларусі другой паловы XIII – першай паловы XVI ст. вылучаюцца іконапіс, фрэскі, кніжная мініяцюра, гравюра, арнамент, драўляная разьбяная скульптура.У рамках дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва на Беларусі ў другой палове XIII – першай палове XVI ст. развівалася размалёўка па дрэву, чаканка па металу, выраб керамікі.

 

14. Царкоўна-рэлігійныя адносіны ў Вялікім княстве Літоўскім і Рэчы Паспалітай. Становішча праваслаўнай, каталіцкай, пратэстантскай, уніяцкай цэркваў.

XYI-XYII стагодзе - характеризуются значительными сдвигами почти во всех ветвях духоунага жизни Беларуси. На этот период припадает расцвет рэнесансавай культуры в Беларуси и во всем Княжестве, возникновение кириллического, а позже лаціна-польского кнігадруку, распаусюджванні реформационных идей и рухау, проникновение светских гуманистических и просветительских павевау в культуру. Важную роль в развития беларуской и восточнославянской культуры отыграло книгопечатание основанной просветителям,гуманистам и реформаторам Францискам Скарынам (около 1490-около 1551 гг). В концы второго - начала трэццяга десятилетия XYі ст. Фр. Скорина займауся інтэнсіунай литературно-пісьменні- цкай и издательской деятельностью в Жажде, Вильно. Скорина пераклау, адрэдагавау пракаменціравау,падрыхтавау к печати и выдау 23 книги Ветхого завета:Біб лия, Псалтырь и т.д. Издания Скорины проповедовали гуманистические идеи,жизнь ёвую актыунасць на пользу общества, честные моральные принципы,уважение к духоунай и исторического наследства рознычх народау.Василий Цяпінскі (г.н.неизвестный - 1599г.).В маентку Цяпіна иен заснавай типографию на царкоунаславянскай и беларуской языках Евангелие (1570-я г.)Предисловие к кнігі - лучший узор беларуской гуманистическо-просветительской патриотичной публицистики.В это время жили и вершили Мікола Гусоускі (1470-1533) "Песня про зубра",Ян Вісліцкі (1485-1520) "Прусская война", Леу Сапега, Мялеці Смотрицкий, Афанасій Филиппович,иван Фёдарау,Петр Мстиславец,Андрей Рымша и мн.др.Даунія исторические традиции имела на Беларуси монументальная архитектура Впечатляли величественностью и красотой дворцово-замковые построения в Миры,Геранёнах,Смоляках,Несвиже.

В выяуленчым искусстве притягивали отыгрывать большую роль иконопись,драу ляная скульптура.Но все более распаусюджваецца портретная живопись, книжная миниатюра,гравюры.Тогда же з'яуляюцца первые светские хоры,капеллы. Образовываются при учебных учреждениях театры.Наібольш древней христианской церковью на Беларуси была праваслауная.Во главе праваслаунай церкви стаяу кіеускі, а потом маскоускі митрополит.Праваслауе отыгрывали значительную роль в общественной жизни Беларуси.Она связывала беларуские территории из другими востоко славянский ми.Католицизм на Беларуси пачау распаусюджвацца из середины Xііі ст.,в особенности пашырыу свой уплау после Крэускай унии ( 1385г.) Католицизм в концы XіY ст. быу принятый руководящими колесами ВКЛ.В первой половине XYі ст. Реформация охватила большинство стран Еуропы.Горожане и крестьяне сохранили свою приверженность к праваслауя.В царкеуным жизни ВКЛ,Польши,а позже Речи посполитые пэунае место отводиться униатской церкви. Берестейский собор 1596 г. абвясціу о создании униатской церкви. Она признавала верхавенства римского папы и захоувала абрадавасць праваслаунай.К концу XII в. в Европе сложились две большие религиозные зоны: восточная, православная-византийская и западная, Римско-католической. Граница между ними проходила по Западное Бугу. Беларусь стала местом встречи и взаимодействия этих религия, что определило Массовые Историческая положение ее в Европе, обусловило индивидуальность ее культуры и конфессиональную особенность, наложило особый отпечаток на менталитет белорусского народа.До XIV в. в Беларуси нераздельно господствовала православная церковь. Кревская уния эту монополи нарушила. Католическая вера стала вероисповеданий руководящих кругов Государство. Ягайло обязал окатоличить все население Литвы. Через полтора года после Кревской унии было создано Виленское католической епископство, которому Великие Литовские князьв пожертвовали огромные Земельный владения. Важную роль в распространении католической веры играли монашеские ордена францисканцев, августинов, бернардинцев и др. К середине XVI в. католическая церковь укрепилась в Литве и Пограничном с ней район северо-западных белорусских земель.В XVI в. христианство Постигая кризис: в католицизме он проявился Реформацией, а в православии - ересями. С 50-х гг. XVI в. идеи протестантизма стали распространяться в Великое княжество Литовском. Основной направления реформации в Беларуси стал кальвинизм. Его социальной основы была феодальная знать, часть средней и мелкой шляхты. Первую реформаторскую общину создал в Бресте магнат Николай Радзивилл Черный. Затем такие общин были создан в Несвеже, Клецке, Заславль, Минск, Витебске, Полоцк и других городах и местечка.

В 60-е гг. из кальвинизма выделилось радикально течение - антитринитаризм, которое требовало социально преобразований, осуждало крепостничество. Наиболее известными деятелями антитринитаризма были Симон Будный, Якуб Калиновка, Павел из Визны, Петр Ганенза.Реформация содействовала повышение духовно-культурной жизни. В это время распространились гуманистические идеи, увеличилось число грамотно. Особо роль в этом играли школы и книгопечатание. Были основаны типографии в Бресте, Несвиже, Любче, Лосский, Тяпино. Публиковались Религиозная-публицистические произведения и Педагогическое литература. В Беларуси находили приют Беглецы, которые пострадали за новую веру в других странах. С учение о Единство божества выступил Феодосия косой со своими единомышленниками, убежавший в Беларусь из Москвы. Они выступали против иконопечатания, необходимости церкви, призывали к неподчинению светским и церковным власть.

Увидев, что движение выходит из-под контроля, феодалы в 70-х гг. стали отходить от Реформации. В XVII в. она сходит с исторической Арены в Великое княжество Литовском. Программу выхода из реформационного Кризис Ватикан разрабатывает на Тридентском соборе. Ставку в спасении католической церкви он сделал на Орден иезуитов, созданный в 1534 Иезуиты входили в сфере жизни ЕВРОПЕЙСКИХ стран, охваченных Реформацией, и влияли на мир в УГОДНО для римской курии направлении.Впервые в Великое княжество (в Вильну) они появились в 1569 по Приглашение католического епископ В. Протасевич. Хорошо организованные, грамотный, отличные оратор, они сразу же завоевали авторитет в определенны части зажиточных слоевых население. В Вильну ими была создана бесплатная школа, так называемые коллегиум. Через какое-то время коллегиумы возникли в Полоцк, Несвиже, Мстиславль, Витебске, Минск, Орше, Могилеве.

Католицизм в иезуитах нашел как бы второе дыхание и стал вытеснят лютеранство, кальвинизм, унитаризм и другие религиозные течения. Через пять лет после приезда иезуитов в Вильну в католичество перешлю шесть тысяч человек. В конце XVI в. Высший слои общества уже в массовое порядке меняли протестантскую веру католицизм. К концу XVII в. Контрреформация в княжество победила.

Балансирование Беларуси на протяжении столетий между христианским Восток и католическим запад обусловило необходимость поиска компромиссов и живучесть здесь идеи церковно-религиозное унии. В конце XVI в. д такой унии были заинтересованы три силы. Ватикан, намеревавшийся присоединением миллионов верующих на востоке Европы компенсировать потери своих позиция во время Реформации. Правящие круги, разрываемые Религиозная конфронтацией Речи Посполита, стремились С помощью унии консолидировать общество и укрепить свое государство. Лидеры белорусско-украинского Православие искали пути вывода из упадка своей церкви, позиции КОТОРОЙ подорвала Люблинская уния, Реформация и Контрреформация. Претензии созданного в 1589 Московского патриархата на духовно власть над белорусско-украинскими землями Речи Посполита толкали их в сторону католического Запада, который дал образец выхода из Кризис и оздоровления костела.

Подготовка унии продолжалась 5 лет. В 1591 группа православных епископов обратилась к Король и великом князе Сигизмунд III с письмом о необходимости заключения унии. Летом 1595 епископ К. Тарлецкий и И. Потей, подписав вместе с другими иерархами акт об унии, выехали с этим документы к папе в Рим. Климент VIII с радостью принял послов и дал свое благословение и согласие на унию. В честь этого была выбить медаль с надписью «На соединение русских». Сигизмунд III Король Польский, д свою очередь, в 1595 издал универсал, в котором православная церковь в Речи Посполита объявлялась соединенной с католической.

В 1596 в Бресте состоялся Собор белорусско-украинского Православие. В нем участвовали представители двух православных патриархов -Константинопольского и Александрийского. Собор раскололся на две части. Одну составили сторонники унии, которых возглавил Львовский Католический Архиепископ Суликовский. Вторая часть состояла из православных, которые не были согласны с унией. Их возглавил Львовский Восточный епископ Гедеон Балабан. Православный собор заседал не в храме, а в частной доме, так как епископ Потей, к епархии которого принадлежал Брест, запретил впускать в городские храмы противников унии.Папа Римский и правительство Речи Посполита сочли унию состоявшейся. По ее условия, православная церковь подчинялась папе Римская, приняла католической догматикой, сохранив православная обрядность. Новая вера отделилась от православной и не слилась с католичеством. В этом была ее специфика.В Беларуси началось насильственное насаждение униатства и католицизма. Религиозная жизнь стала сопровождаться борьба. В закрытии православных Храмов и монастырь, в насильственном насаждении унии особенно отличился Полоцкий униатский Архиепископ Иосафат Кунцевич. В 1623 в Витебске вспыхнуло Восстание, Кунцевич и его сподвижники были убить.

Принятие церковное унии осложнило общественно-политическую обстановку в Беларуси. Оно способствовала более активная проникновению польского Религиозная-культурного влияние, что в конечно итоге привело к упадку белорусско -язычной культур.

15. Люблінская унія. Утварэнне Рэчы Паспалітай. Палітычнае становішча Вялікага княства Літоўскага ў складзе Рэчы Паспалітай.

З закл. Люблінскай уніі незалежн. краiна ВКЛ страцiла сваю самаст., увайшла ў склад новай дзярж. -- Рэч П. Прычыны: 1) а) Важнае знач. мелi знеш.палiт. абстав.. На поўд. ВКЛ вымуш. было абаран. i весцi няспынныя войны з крымск. татар.. З 1500 па 1569 г. апошнiя 45 раз. рабавалi бел. землi, уводзячы палон. у рабст.. б) У гэты ж час на ўсх. ўзмацн. маск. дзярж.. Яна iмкн. да берагоў Чорн. мора i ў 1568 г. вяла вайну з Лiвонс. ордэн., якi запрасiў дапам. ў ВКЛ. Расiя пач. баявыя дзеяннi на тэрыт. ВКЛ. Над княствам навiсла смяр. пагр.. Спробы заключ. мiр з Iв. Грозн. не мелi поспеху. Адначас. з боку Польш. ўзмацнял. дзеяннi па ўключ. ВКЛ у склад адзiн. дзярж.. У такiх умов. 10 студз. 1569 г. пачаў працаваць Любл. Сейм. Кароль i яго прыхiль. iмкнул. шляхам унii ўключ. ВКЛ у склад кароны. Пасля ВКЛ вымушана было iсцi на саюз з Польшчай, але iмкнул. захав. незал. сваей краiны. У снеж. 1568г. на аг. Сейме у Любліне яны прапанав. свае ўмовы аб`ядн.: адзiн кароль абiраецца роўнай кольк. паслоў ад Польш. i ВКЛ, кар-цца ў Кракаве i Вiльнi, княства i карона будуць мець свае ас. орг. ўлады i кiрав., захоўваць сваю тэрыт., цэласн. i недатык. i iнш. Гэт. прапан. не знайшлi падтр. на сейме. Паслы ВКЛ ад`ехалi на месцы. Гэта выклiкала абурэнне караля i польс. паслоў. Пад iх уцiскам, не маючы права без згоды сейма i рады прымаць раш., 5 сак. 1569г. Жыг. II Аў. скасоўвае ўсе папярэд. прывiлеi, дадз. ВКЛ i шляхце, далуч. Падляшша, Валынь i Падоллю да Поль.. Пад пагроз. пазбаўл. маёнтк. i высылкi з краю ён прымуш. паслоў гэтых зямель падпiс. унiю. У складзе ВКЛ застал. Лiтва i Бел..2) ун.паліт. абстав. – шляхта ВКЛ не задав. моцн. уладай кн., хацела такія ж правы, як і у поль. шл., выст. за унію.3) прыч. дынаст. характ. – Жыг. II не меў нашчадкаў.Катал. духав. выкарыст. Жыг. у сваіх паліт.-ідэалаг. мэтах: аб’ядн. ВКЛ з Поль., прасоув. каьал. на Усх. Нягледз. на ўсе супрацьст., Літ. і Бел. вымуш. былi такс. падпiсаць унiю. Так 1 лiпеня 1569 г. згодна Люблiнскай унii ВКЛ i Поль. злуч. ў адз. народ, адз. дзярж. – Рэч П., феад. рэсп.. Быў абраны адзiны гаспад. – кароль польс. i вял. кн. лiт., рускi, прус., мазавецкi, жамойцкi, кiеус., валынс., падляшс., лiфляндс.. Спынiлася абранне вял. кн. ВКЛ, яго пажыццевае валод. княствам. Выбiраўся адз. сейм, якi павiнен быў склiкацца толькi ў Польш.. Уводз. адз. мытная прастора, граш. адз., агуль. знеш. палiтыка. Усе жых. РП мелi права набыв. маенткi i зямлю, уласн. у любой частцы краiны. Скасоўвал. ўсе пастан., зак., палаж., якiя супярэчылi ўнii, а такс. ас. сейм ВКЛ. Прысягаць можна было аднаму Поль. кар-ству. Т.ч. Любл. ўнiя была гвалтам навязана ВКЛ паляк. на чале з Жыг. II, асабл. пасля анексii i далуч. больш. тэр. ВКЛ (Падляшша, Валынь, Падолле, Кiеўшчына).Унiя – гэта анексiя i iнкарпар. ВКЛ у Поль. ка-тва, пагроза поўн. акаталiч. i апал-вання.

Адны лічаць, што РэчП была канстытуц., сасл. манарх.. Сейм выбірау карал. раду на 2 гады, я-я з’яул. факт. кіраун. дзярж.. Агульн. сеймы разглядалі і прымалі пастановы на ас. пасядж.. Існавала права “ліберум вета”. На чале улады стаяу кароль, ен узначальвау сенат, склікау сеймы, ажыцц. знешн. паліт.. Улада кар. была абмежавана “зал. шлях. вольн.”. Калі кароль дзейнічау насуп. праву, шл. мела права не слухацца і выступ. супраць яго. РП была феад.-прыгон. дзярж.. Пануючы клас – магн., сяр. і дроб. шл., былі роуныя паміж сабой. Толькі яны мелі права валод. зямлей. Адзін. павін. шляхты – вайсковая. У склад пануюч. класа увах. белае і чорн. духав-ва, я-е валод. веліз. зям. маем.. Т.ч. Улада размяркоўв. памiж двухпал. парламентам - сеймам (магнат. i шляхт.) i каралем. Iнш. сасл. нiякiх палiт. правоў не мелi. Др. ліч., што РП – канфедэр. дзярж., дзе ВКЛ і Поль. зах. адносн. самаст.. Пасля Люблiна ВКЛ вяло жорсткую барац. за незал. i тэрытар. цэласн.. Удалося захаваць рэшткi тэрыт. былой дзярж., а такс. рэшткi дзяржаўнасцi i аўтаном. ў межах РП. Дзве краiны захавалi ранейш. назвы: ВКЛ i Поль. карона, а такс. свае зак., улады, орг. выкан. улады, суд. сiст., мясц. самакiрав., фiнансы, узбр. сiлы i да кан. XVII ст. дзярж. мовы. У апош. статуце 1588 г. абвяшчал. самаст. ВКЛ, тэрытар. цэласн., забаранял. iншаземцам у княстве набываць землi, маенткi, займаць дзярж. пасады. Пры спрыяль. абстав. магн. княства змагалiся за поўн. самаст., рабiлi змовы з мэтай адарваць ВКЛ ад РП. У сак. 1569г. Укр. далуч. да Поль., у вын. гасп. там поль. паноу і мясц. улад прайшла вайна - Я.Радзівіл у пер. бараць.укр. супр. поль. паноу 1648-1654). ВКЛ было лiквiдавана з прыняцц. Канстыт. 1791 г.. Пад час вайны з Франц. (1812) у Вiльнi па загаду Напал. быў ўтвор. Часовы ўрад пад назвай «Камiсiя ВКЛ» як орган адмiнiстрац. кiрав. акупiрав. тэрыт. Лiтвы i Бел.. Нягл. на усе паруш. законау Статут 1588 г. меу вял. гіст. знач.. Ен падвеу заканадауч. аснову пад новыя узаемааднос. паміж ВКЛ і Поль. Т.ч. кіруюч. пласт ВКЛ пасля Любл. пачау бараць. супраць. поль. прагр. ствар. уніт. дзяржавы. У вын. удалося захав. частку тэр. ВКЛ. З цягам часу поль. уплыу на нас. узмацн.. Шляхта перайш. у катал. і апаляч. У 1696 г. поль. мова – дзярж.. Над нас. Бел. навісла пагроза паланізацыі.


Эта страница нарушает авторские права

allrefrs.ru - 2019 год. Все права принадлежат их авторам!